Zapraszamy do załatwiania spraw urzędowych za pośrednictwem internetu - ePUAP
Wykaz wybranych spraw centralych do załatwienia przez platformę ePUAP:
- Pismo ogólne do podmiotu publicznego
- Wnioskowanie o wydanie dowodu osobistego
- Wnioskowanie o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego
- Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
- Sprawdzenie danych zawartych w rejestrze PESEL i rejestrach mieszkańców i usunięcie niezgodności w przypadku ich wystąpienia
- Wnioskowanie o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym
- Zgłoszenie wymeldowania z pobytu czasowego
- Zgłoszenie wymeldowania z pobytu stałego
- i wiele innych
Lista spraw ( usług ) centralnych udostępnionych na platformie ePUAP w Katalogu Spraw systematycznie wzrasta - obecnie wynosi 110.
Czym jest ePUAP ?
ePUAP to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Jest to ogólnopolska platforma teleinformatyczna służąca do komunikacji obywateli i przedsiębiorców z jednostkami administracji publicznej . Pozwala ona załatwić wiele spraw urzędowych w dowolnym czasie bez wychodzenia z domu na stronie epuap.gov.pl.
Jak korzystać z platformy ePUAP
Aby załatwić sprawę przez internet za pomocą platformy ePUAP, użytkownik musi zarejestrować się w systemie poprzez utworzenie konta użytkownika. Warunkiem korzystania z udostępnionych usług elektronicznych jest posługiwanie się profilem zaufanym lub elektronicznym podpisem kwalifikowanym w celu potwierdzenia tożsamości.
Jak założyć profil zaufany ( usługa bezpłatna )
- Wejdź na stronę ePUAP.
- Załóż konto.
- Wypełnij wniosek o założenie profilu zaufanego.
- Znajdź najbliższy urząd, w którym będziesz mógł potwierdzić profil zaufany ePUAP.
- Udaj się do wybranego urzędu, żeby potwierdzić założenie profilu zaufanego.
Profil zaufany możesz też założyć samodzielnie, jeśli masz bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany certyfikatem kwalifikowanym.
- Wejdź na stronę ePUAP.
- Załóż konto.
- Wypełnij wniosek o założenie profilu zaufanego.
- Potwierdź swoje dane za pomocą podpisu elektronicznego.
Przykład - jak wysłać pismo ogólne do urzędu na ePUAP
Należy zalogować się na konto ePUAP i przejść ścieżkę: „Katalog spraw” » „Najnowsze usługi” » „Pismo ogólne do podmiotu publicznego” » wybrać „Załatw sprawę” » nastąpi przejście do formularza pisma ogólnego » następnie „Ustaw/zmień adresata” (należy wybrać z listy nazwę adresata dokumentu: Urząd Gminy w Bodzanowie) » i kliknąć „zaadresuj” » wypełnić dokument (ew. dodać załączniki) » kliknąć „Dalej” » i Podpisz – wybór podpisania dokumentu – profil zaufany bądź certyfikat kwalifikowany » kliknij „Wyślij” » wyświetli się „Potwierdzenie wysłania wniosku” » w odpowiedzi otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia (UPP.xml) potwierdzające przyjęcie dokumentu przez urząd.
- Informacja o platformie ePUAP
- Instrukcja dotycząca zakładania konta
- Profil zaufany ePUAP
- Znajdź punkt potwierdzający profil zaufany ePUAP